Hannibal zet internationaal op de kaart

Hoe kan je internationale activiteiten en internationale samenwerking meer structureel inbedden in je organisatie? Begin oktober gingen de medewerkers van Hannibal rond de tafel zitten met de Land inZicht toolbox van JINT.

Hannibal organiseert vakanties voor kinderen, tieners en jongeren met en zonder beperking. Jongeren kunnen er terecht als vrijwilliger of zelf deelnemen aan het aanbod. Hannibal zet al verschillende jaren in op internationale uitwisseling en samenwerking.
In het kader van hun nieuwe beleidsnota gingen ze op zoek naar hoe ze die activiteiten echt op de kaart van hun organisatie en dus ook in hun beleidsnota konden zetten.

“Ik had op de collegagroep over de toolbox gehoord. Begin oktober planden we een volledige denkdag om rond het internationale luik in onze beleidsnota aan de slag te gaan.
We vertrokken van de beleidsdoelstellingen die we al geformuleerd hadden en gingen daarbinnen op zoek naar wat de internationale mogelijkheden waren. De toolbox heeft ons op weg gezet om extra acties in ons beleidsplan te formuleren en om na de denkdag meteen aan de slag te gaan met een mogelijke partner", vertelt Jasmijn van Hannibal.

Zo wil Hannibal in de komende beleidsperiode oa. een meer structurele samenwerking met een Poolse partner gaan uitbouwen.

“We hebben een partner in Polen waar we de voorbije 2 jaar met een groep van Hannibal vrijwilligerswerk gingen doen. De jongeren hebben een licht verstandelijke beperking. Ze werken in een natuurpark, bouwen een brug, verzorgen dieren, hakken hout, vilten… Zo ontdekken ze Polen van binnenuit, ze werken samen met echte ‘locals’. We zouden het fijn vinden om dit project verder uit te bouwen en hopen in 2018 een uitwisseling op te zetten.
Daarnaast willen we ook meer expertise delen via oa. trainingen en seminars en inzetten op buitenlandse vrijwilligers. Hiervoor gaan we op zoek naar partners in Nederland. Tenslotte willen we onze deuren ook voor Waalse vrijwilligers openzetten.“

“Het werken met de Land inZicht was een positieve ervaring én de uitgelezen kans om mijn collega’s eens te briefen over de mogelijkheden van Erasmus+.
We zijn tot nieuwe inzichten en ideeën gekomen.”

We duimen er vanuit JINT alvast voor dat deze acties ook de nodige erkenning krijgen in de beleidsnota van Hannibal en die van alle andere organisaties die internationaal mee op de kaart willen zetten!

Volgende artikels zijn ook interessant: